Hij deed het voor jou

Wij zijn gemaakt om dicht bij God te zijn. God heeft ons gemaakt als kroon op zijn schepping. Om ons lief te hebben. Om een intieme relatie met ons te hebben. Hij wil overal bij betrokken zijn. Hij wil met je feesten als er iets te vieren valt. In tijden van moeite wil Hij je er doorheen helpen. Maar kort na de schepping ging het mis. De leiding tussen God en Zijn kinderen is verstopt geraakt. Wij mensen raakten verstrikt in een leven zonder God en raakten steeds verder bij God vandaan.

De Wet die God het volk gegeven heeft eist rechtvaardigheid, maar geen mens is rechtvaardig. Via de Wet terugkomen bij God is dan ook onbegonnen werk. Het breekt je bij de handen af. Een belangrijke functie van de Wet is dan ook dat hij de mens laat inzien dat hij God nodig heeft. Het volbrengen van de Wet in eigen kracht is simpelweg onmogelijk. Zelfs voor de grootste geloofshelden uit de bijbel. Op verschillende momenten heeft God zijn volk de mogelijkheid gegeven om bij hem terug te keren, maar de drang naar een leven zonder God is zo hardnekkig dat het volk keer op keer faalde.

God had dit natuurlijk al lang voorzien. Het is niet zo dat God eerst van alles probeert en als niets helpt als laatste mogelijkheid zijn zoon naar de aarde zend. Juist het feit dat de mens zoveel kansen heeft verprutst laat zien hoe afhankelijk wij eigenlijk van God zijn. De mens is wel erg hooghartig als hij ondanks al die gemiste kansen toch nog zou denken dat hij op eigen kracht bij God zou kunnen komen of God zelfs niet nodig zou hebben.

Omdat God een rechtvaardig God is moet worden betaald voor alle fouten die wij hebben gemaakt (Gal. 3:13; Rom. 6:23; 2Kor. 5:15). Daarom was het nodig om de enige mens die zonder zonde was – de perfecte mens – te offeren aan het kruis. Daarmee is de straf gedragen en de weg naar God weer open.

God draait alles dus om. Hij komt naar ons toe in plaats van dat Hij afwacht tot wij naar Hem toe komen. In zijn almacht maakt God zich kwetsbaar als een kind. Om blootgesteld te worden aan de machten van de wereld. Aan de listen van de duivel (Mat. 4:1-11). Om uiteindelijk te overwinnen aan het kruis. Niet wij doen het werk, maar Hij doet het zware werk voor ons door onze straf te dragen. Een straf die we zelf nooit hadden kunnen dragen. En dat allemaal omdat God oneindig veel van ons houdt en er alles voor over heeft om als een liefhebbende vader zijn liefde aan ons kwijt te kunnen. Zoals de liefhebbende vader uit de gelijkenis van de verloren zoon rent hij je met open armen tegemoet (Luc. 15:11-32). Iedere keer weer dat je bij Hem terug komt. God is een God van tweede (en volgende) kansen. Wat je ook hebt gedaan. Hij kan je alleen nog maar zien door het volbrachte werk van koning Jezus, zijn geliefde zoon waarin God vreugde vindt (Mat. 3:17). Dezelfde vreugde vindt God ook in jou.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Last Tweets

  • RT : Dit noem ik nou een TOP c.v. Wie heeft er een baan voor deze topper? ,
  • RT : “Repentance is like antiseptic. You pour antiseptic onto a wound and, at first, it stings. Then it heals.”,
  • RT : Zeg, als jullie nu 's stoppen in Zwolle, dan gaan we lekker fietsen. Het is heerlijk buiten. Ik ken mooie weggetjes. ,
  • RT : Gebed voor Parijs. Zeker! Maar ook voor Syrië. 5000 doden per maand, al jarenlang. Westerse bommen. ,
  • RT : 'Het duister kan het duister niet verjagen, dat kan alleen het licht. Haat kan haat niet verjagen, dat kan alleen liefde' - ML King ,

Laatsts blog